Het gezicht achter de Bediening
In gesprek met Fayline
Dat de horeca één van de leukste werkplekken is, weten we bij Thermen Soesterberg natuurlijk al lang. Van het maken van drankjes tot het indekken van tafels en van het uitserveren van de lekkerste gerechten tot het opmaken van de rekening: geen dag is het hetzelfde! Daarnaast werk je ook nog eens aan je sociale skills en haal je met gemak 10.000 stappen per dag. Win-win, toch? Daar is bedieningsmedewerker Fayline het helemaal mee eens. Benieuwd naar waarom zij werken bij Thermen Soesterberg zo leuk vindt? We vroegen het haar!
Dat werken in de horeca je leert om op creatieve wijze in te spelen op iedere situatie, is één ding dat zeker is. De ene gast is erg makkelijk, de ander is wat moeilijker tevreden te krijgen. En juist dat is wat Fayline de meeste energie geeft tijdens haar werk. “Ik werk inmiddels al 12 jaar in de horeca en nog steeds krijg ik iedere werkdag weer energie van alle gasten. Ik houd ervan om met mensen bezig te zijn, vooral tijdens de momenten dat ik even een praatje met ze kan maken en ze kan leren kennen. Zo kan ik ze nóg beter van dienst zijn en een fijne ervaring geven”.
Ontspannen én werken tegelijkertijd
Wanneer je in de horeca werkt ben je vaak een echte duizendpoot. Je ruimt tafels af, je zorgt ervoor dat bestellingen goed doorkomen bij het keukenteam en terwijl je dat doet merk je ook nog eens op dat tafel 2 hun glazen leeg heeft. Toch vindt Fayline dat er op haar werkplek altijd een fijne en positieve sfeer hangt. “De meeste gasten die bij Thermen Soesterberg komen zijn er echt voor de ontspanning, dat gevoel merk je ook op de werkvloer. Dat de gasten ontspannen zijn en geen haast hebben geeft veel mogelijkheden in het contact dat je met hen kunt leggen. Ook zorgt het voor een relaxte werksfeer met de collega’s onderling.” Die ontspannen sfeer is dan ook één van de vele voordelen van het werken bij Thermen Soesterberg volgens Fayline, naast het fijne team waarmee ze werkt en het warme welkom dat ze iedere dag weer voelt wanneer ze binnenkomt.
De juiste balans
Fayline is sinds twee jaar werkzaam bij Thermen Soesterberg, een werkplek die goed aansluit bij de opleiding die ze op de Hotelschool heeft gevolgd. Na jaren in diverse restaurants en hotels te hebben gewerkt kwam ze bij Thermen Soesterberg terecht. “Ik was er aan toe om het roer even een beetje om te gooien, hierbij was een betere balans tussen lichaam en geest voor mij heel erg belangrijk. Dat is dan ook iets waar veel aandacht aan wordt geschonken bij dit bedrijf”. Naast haar werk heeft Fayline de ruimte om een opleiding ‘Intuïtie en Mediumschap’ te volgen, waarbij haar persoonlijke ontwikkeling een belangrijke rol speelt. “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om mezelf te ontwikkelen, iets waar dit bedrijf ook druk mee bezig is via hun eigen Academy. Zo krijg je bijvoorbeeld ook binnen je werk de kans om op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Hierdoor draai ik sinds kort ook één dag per week mee bij het uitvoeren van rituelen in onze sauna's. Een leuke afwisseling die écht bij mij past!”.
De kracht van het team
Één team, één taak. Dat is de gedachte waarmee het horecateam dagelijks aan het werk is. Want samen is altijd leuker dan alleen! Maar wat is nou eigenlijk het leukste moment dat Fayline heeft meegemaakt tijdens haar werk bij Thermen Soesterberg? “Hmm… ik heb er zoveel! Ik geniet gewoon van de bedrijvigheid om me heen wanneer ik aan het werk ben. Daarnaast ben ik erg blij met mijn collega’s, wij hebben echt een super team! Ik zou het team omschrijven als gezellig, positief en hardwerkend. We staan altijd voor elkaar klaar en iedereen is welkom: jong of oud, het maakt allemaal niet uit. Je bent zo als je bent en dat is goed, ook als je (nog) geen ervaring heb in de horeca”.
"Gasten geven vaak aan dat we écht de tijd voor hen nemen, ook wanneer ze klachten hebben. Dat geeft mij een goed gevoel over mijzelf en mijn werk." - Fayline
Een (niet zo) typische werkdag
Hoewel geen dag hetzelfde is, beginnen en eindigen de dagen in het horecateam vaak wel op dezelfde manier. “Mijn dag start in alle rust. Zo neem ik de eerste 10 minuten alles wat er gaat gebeuren even in me op, waardoor ik in een goede flow kom. Daarna loopt het vaak al snel lekker door en volgt de rest vanzelf. Het belangrijkste is om alle gasten met een grote glimlach op mijn gezicht welkom te heten en ze een fijne tijd te geven in ons restaurant en resort. Aan het eind van de dag sluiten we even centraal af met de collega’s; we kletsen wat bij en analyseren de dag zodat we het morgen nóg beter kunnen doen samen!”
Bekijk alle afdelingenGevoel van thuiskomen
“Ik vind dat je bij Thermen Soesterberg echt een gevoel van thuiskomen ervaart. De rustige, ontspannen en gemoedelijke sfeer zorgt ervoor dat je als gast én als medewerker letterlijk in een warm bad terecht komt.” - Fayline