Wat wil je reserveren?
Sauna entree Luxe arrangementen
Badenkaart of wellnesscard?
Ik heb een badenkaart Ik heb een wellnesscard
Voucher verzilveren
Ik heb een voucher
NL

Week van de werkstress

Ilona Rave 20 November 2020

Even een directe vraag: hou jij het (thuis)werken nog een beetje vol? En ontspan je genoeg tussendoor? Van werk, en van af en toe heel veel werk, kan je hartstikke blij worden. Het geeft betekenis aan je leven. Maar wat als je het punt bereikt waarop werkdruk overgaat in werkstress?

Het zijn bijzondere tijden. Of je je nou zorgen maakt over je gezondheid en die van je vrienden of familie, je financiën, het verliezen van je baan of je werkdruk die is toegenomen - Corona geeft veel mensen stress, dat is zeker.

Deze week is het de ‘Week van de Werkstress’ met het thema: Blijf in balans! Deze actie is in het leven geroepen op initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Jaarlijks lopen maar liefst meer dan een miljoen mensen risico op een burn-out. En het is ook bekend dat langdurige stress slecht voor je gezondheid is. Niet alleen zorgt het voor allerlei lichamelijke klachten, maar ook helder denken wordt steeds lastiger. Ons lichaam én ons brein gaat als het ware in een soort ‘lockdown’.

Herkenbaar?

Wanneer je altijd ‘aan’ staat en je lichaam en brein niet regelmatig een pauze gunt, raakt je batterij veel sneller op. En met een lege batterij voel je je simpelweg minder vitaal en productief, met op den duur misschien wel fysieke en mentale klachten als resultaat. Juist nu we veel thuis zitten en werken, is voldoende ontspanning en weer even opladen tussendoor enorm belangrijk. Gelukkig zijn er ook goede methodes om je batterij weer op te laden. En die hoeven helemaal niet zoveel tijd en moeite te kosten …

TIP#1. Neem de ruimte om de dag rustig te starten



Dat je bent opgestaan, wil niet zeggen dat je meteen ‘aanstaat’. Geef jezelf tijd om op te starten. Neem rustig de tijd om te ontbijten, te mediteren of om een mindfulness oefening te doen. Probeer je nog niet direct te focussen op wat er allemaal ‘moet’ vandaag, maar geniet nog even in het moment.

TIP#2. Plan regelmatig een moment van ontspanning in je agenda



Plan in tijden van drukte bewust rustmomenten door ze in je agenda te zetten. Wanneer je het ‘druk’ hebt, schiet een afspraak met vrienden, familie óf met jezelf er gauw bij in. Neem tijd voor een goed boek of een heerlijk dagje (of avondje) ontspanning in de sauna. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een saunabezoek stress reduceert. Je spieren ontspannen, waardoor je lichaam opgebouwde spanning loslaat. Daarnaast heeft sauna een groot effect op het aanmaken van endorfine, ook bekend als het natuurlijke ‘feelgood’ stofje. Dit stofje zorgt voor het heerlijke lome én gelukkige gevoel na jouw saunabezoek. Telefoons, laptops en andere apparatuur zijn niet welkom in de sauna, je bent dus even heerlijk afgezonderd van de buitenwereld. Helemaal offline, zeg maar dag tegen prikkels en hallo tegen rust en ontspanning!

Jouw dagje ontspanning plan je natuurlijk in bij Thermen Soesterberg, bekijk hier onze acties en arrangementen. 

TIP#3. Kom op adem met een adempauze

Neem, als je wilt, eens drie lange diepe ademhalingen, ogen dicht, volledig in en uit. Voelt goed? Stel je voor dat je dit een paar minuten per dag doet. Zó simpel kan het tussendoor ontspannen al zijn, niets zo effectief en heilzaam als een bewuste adembreak.

Zodra je je aandacht even naar je adem brengt, zal je merken dat het rustiger wordt in je hoofd (en in je lichaam). Een paar fijne ademhalingstechnieken kunnen je dus enorm helpen om te ontspannen. En gelukkig kun je een goede ademhaling en de juiste ademhalingstechnieken heel eenvoudig aanleren.

Speciaal voor jou én voor de Week van de Werkstress, bieden we onze workshop ‘Kracht van de adem’ nu ook online aan. Tijdens onze online workshop Kracht van de adem krijg je op een natuurlijke manier grip op jezelf, je gezondheid en je (werk)geluk. Onze ervaren ademcoach Mireille de Haas geeft je handvatten die je makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven. Ze neemt je mee in diverse ademhalingstechnieken, die jij gewoon in je vertrouwde omgeving kunt uitproberen. Neem even pauze van je werk, zoek een rustig plekje op én ontdek wat adem voor jou kan doen, juist nu!

Onze komende online workshop Kracht van de adem staat op vrijdag 27 november tussen 10.00 en 12.00 uur gepland. Doe jij mee? Reserveer nu jouw deelname!


TIP#4. Klein geluk, ‘geven is ontvangen’

De één ervaart meer werkstress dan de ander. Ook al blijf je zelf in balans tijdens een drukke periode op het werk, je ziet je collega’s er misschien wel mee worstelen. De stapels worden steeds hoger en chaotischer. Hij of zij ziet er moe uit. Steun krijgen, of een complimentje ontvangen is voor mensen met stress heel belangrijk. Word elkaars bondgenoot. Vraag eens wat vaker hoe het met hem of haar gaat, want aandacht en positieve energie wordt iedereen blij van. En het mooie is dat je het kunt doorgeven.

Wil je jouw collega, medewerker of relatie een steuntje in de rug geven? Je dankbaarheid tonen en laten zien dat je trots bent? Geef ze dan precies wat ze nu nodig hebben, met een verantwoord en gezond cadeau. Ontspanning, rust, me-time. Verpakt in Doosje Rust.


Bestel Doosje Rust voor jouw collega, medewerker of relatie. Want ontspannen medewerkers zijn gezonde en blije medewerkers!

Maak een keuze.