Webshop
Cadeaubox Samen Genieten Thermen Soesterberg

NIEUW: Samen Genieten Box!

Een prachtige cadeaubox, inclusief twee sauna-entreebonnen én Babor ampullensets, verpakt in een luxe cadeaubox voor slechts 59,-.

bekijk meer
Wat wil je reserveren?
Sauna entree Losse beautybehandeling
Voucher verzilveren
Ik heb een voucher

Sauna en spataderen

Beginnende kleine spataderen, welke geen klachten geven, zijn in principe geen contra indicatie voor een bezoek aan de sauna. Zorgen spataderen echter voor klachten, als loom en zwaar gevoel in de benen, rusteloze benen, pijn en soms bloedingen bij stoten, dan wordt een bezoek aan de sauna afgeraden. De stelling dat gebruik van de sauna spataderen zou veroorzaken, kan naar het land van de fabeltjes worden verwezen (bron: www.helderkliniek.nl).

Het effect van de sauna op spataderen

Spataderen zijn aderen welke verzwakt en uitgerekt zijn en ontstaan door veranderingen in de vaatwand of niet goed functionerende kleppen (bron: www.hartenvaatgroep.nl). Hierdoor kunnen de aderen in de benen het zuurstofarme bloed niet goed naar het hart transporteren. Een gedeelte van het bloed stroomt weer terug. Dit veroorzaakt een verhoogde druk in de ader en zo wordt het bloedvat een beetje verwijd.

De warmte van de sauna zorgt voor een aantal lichamelijke reacties. Een van de reacties is dat de bloedvaten worden verwijd, omdat het opgewarmde lichaam de warmte probeert af te voeren. Het verwijden van de bloedvaten heeft een betere doorbloeding van de weefsels tot gevolg, maar het versterkt ook de problemen veroorzaakt door de spataderen. Het wordt nu nog moeilijker voor het lichaam om het bloed uit de benen terug te voeren naar het hart.

Met spataderen in de sauna

Met beginnende kleine spataderen kun je in principe gerust naar de sauna. Vanzelfsprekend is het aan te raden dat je eerst met jouw arts overlegt. Dit geldt ook als je voor andere medische condities onder behandeling bent of medicijnen inneemt. Indien je arts geen bezwaar heeft, is het goed dat bij het bezoek aan de sauna een aantal punten in acht worden genomen:

  • Begin met een warm voetenbad, waarna je de voeten goed afdroogt.
  • Vermijd de warmste plekken (hoog) in de sauna.
  • Ga bij voorkeur liggen of met je benen op lichaamshoogte gestrekt zitten of liggen; hierdoor kan het bloed makkelijker terugstromen.
  • Blijf niet te lang in de sauna (maximaal 10 tot 15 minuten)
  • Neem de tijd om rustig af te koelen en rust na de sauna een halfuur in een comfortabele ligstoel (benen omhoog).

 

Spataderen bij Thermen Soesterberg

Wanneer je liever geen gebruik wil maken van de sauna, of je arts staat afwijzend tegenover een bezoek aan de sauna, ben je van harte welkom bij Thermen Soesterberg. In ons beautycentrum kun je kiezen uit diverse massages welke mogelijk een verlichting van de klachten kunnen geven. Vraag ernaar bij onze medewerkers; zij helpen graag de juiste behandeling te kiezen.

Geef rust cadeau!

Júist in dit bijzondere jaar, waarin je je vrienden en familie minder vaak hebt kunnen zien dan normaal.

Bekijk meer

Sauna is gezond!

Vijf redenen om regelmatig naar de sauna te gaan.

Lees er alles over

Maak een keuze.